Kjøpstips #5 Hvilken farge er du ute etter?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Kjøpstips #5 Hvilken farge er du ute etter?

Post by RZR Andy »

5) Hvilken farge er du ute etter? Noen er mer opptatt av dette enn andre og det har ikke alltid med å være fisefin å gjøre! Farge og pris henger sammen, i tillegg til trender. En ting er i alle fall sikkert - original farge selger bedre enn "fancy og spesielle". Betyr det at du bør finne en som er "din" favorittfarge? Har du valgmulighetene så kan det svare seg å heller bruke tid, fremfor å ergre seg over dette. Sjekk fargekartene for de årsmodellene som du sikter mot og vent til den rette bilen dukker opp. Kjøper du "feil" farge og velger å omlakkere, kan det hende du vil oppleve at du sliter med å bli kvitt bilen i neste omgang - verdien på bilen kan droppe betydelig i verste fall.
Ta en titt her på fargekartene - det er utrolig mange fine originale farger å velge i:
Type 1
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... stype1.php
Image
Type 2
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... stype2.php
Image
Type 3
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... odest3.php
Image
Karmann Ghia
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... esghia.php
Something to die for..;)
Image

Tilstand på lakken har naturligvis mye å si. Noen tenker at en lakkjobb ikke koster allverden, men forbered deg på alt fra 20-50000 eller mer for en hellakkering hos fagfolk. Velger du kun utfra pris og ikke kvalitet kan pengene være bortkastet om fem år... Når du ser på bil kan du tenke på dette: Har bilen den opprinnelige lakken, og hvilken stand er den i? Eller er den omlakkert? I såfall i original farge eller en spesialblandet? Dette kan ha betydning om du må få fikset fremtidige skader. Be om informasjon og eller dokumentasjon fra selger. Seriøse lakkerere gir garanti på jobben sånn at du har noe å gå tilbake på hvis det dukker opp feil. Nylakkede biler KAN være kurant, men vær klar over at de også KAN skjule masse elendighet (rust, skader og dårlig grunnarbeid). Sjekk bilen grundig og let etter bobler i lakken, "appelsinhud" og renner. Er den lakket innvendig? Sjekk under panseret og om det er maskert utenpå vindusgummien. Er lakkeringen gjort for ti år siden og den fortsatt ser bra ut kan du være fornøyd med det, for feil kommer gjerne til dagen i løpet av de første par-tre årene.
Last edited by Anonymous on Sun Mar 15, 2009 11:55 am, edited 1 time in total.
Post Reply